Nasza strona internetowa www.auchan.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z naszej strony internetowej www.auchan.pl oznacza wyrażenie zgody przez użytkownika na ich zapis, przechowywanie lub wykorzystanie. Użytkownik może w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej. Szczegółowe informacje można znaleźć w Polityce plików cookies.

x
Auchan Białystok (Hetmańska)Auchan Białystok (Produkcyjna)Auchan Bielsko-BiałaAuchan BydgoszczAuchan Bydgoszcz (Kruszwicka)Auchan BytomAuchan CzęstochowaAuchan Częstochowa (Północ)Auchan Dąbrowa Górnicza (Katowicka)Auchan Dąbrowa Górnicza (Pogoria)Auchan GdańskAuchan Gdańsk (Kołobrzeska)Auchan Gdańsk (Osowa)Auchan GdyniaAuchan GliwiceAuchan GrudziądzAuchan JankiAuchan Jelenia GóraAuchan KatowiceAuchan Katowice (3 Stawy)Auchan KielceAuchan KobylnicaAuchan Kraków (Al. Bora)Auchan Kraków (Al. Pokoju)Auchan Kraków (Bonarka)Auchan Kraków (Bronowice)Auchan LegnicaAuchan LubinAuchan LublinAuchan Lublin (Czechów)Auchan MarkiAuchan MikołówAuchan MysłowiceAuchan Nowy SączAuchan OlsztynAuchan Opole (Karolinka)Auchan Opole (Sosnkowskiego)Auchan PiasecznoAuchan Piotrków TrybunalskiAuchan Poznań (Bukowska)Auchan Poznań (Komorniki)Auchan Poznań (Swadzim)Auchan Poznań (Szwajcarska)Auchan PłockAuchan RacibórzAuchan Radom (Ustronie)Auchan Radom (Żółkiewskiego)Auchan RumiaAuchan RybnikAuchan Rzeszów (Krasne)Auchan SosnowiecAuchan Szczecin (Galaxy)Auchan Szczecin (Kołbaskowo)Auchan Szczecin (Struga)Auchan TarnówAuchan Toruń (Copernicus)Auchan Toruń (Grudziądzka)Auchan TychyAuchan Warszawa (Jubilerska)Auchan Warszawa (Modlińska)Auchan Warszawa (Okęcie)Auchan Warszawa (Ursynów)Auchan Warszawa (Wola)Auchan WałbrzychAuchan WrocławAuchan Wrocław (Korona)Auchan WłocławekAuchan ZabrzeAuchan Zabrze (Platan)Auchan ZgorzelecAuchan Zielona GóraAuchan ŻoryAuchan Łódź (Brzezińska)Auchan Łódź (Manufaktura)Auchan Łódź (Polesie)Auchan Łódź (Tulipan)Auchan ŁomiankiCentralaGrójecMszczonówNiepruszewoWola BykowskaWolbórzŻabia Wola
Jesteś tutaj: Auchan | O Auchan | Naturalnie to Auchan | Porady dla rodziców
 

Porady dla rodziców

Każdy rodzic doskonale rozumie konieczność zdrowego żywienia dla prawidłowego rozwoju fizycznego i intelektualnego swoich dzieci. Często jednak dieta dzieci nie jest optymalna i wymaga pewnych korekt. 
 
Największym problemem są zazwyczaj same dzieci, które  wolą produkty typu ‘słodycze lub czipsy' i byłyby najszczęśliwsze mogąc jeść tylko je, tempo życia, skłaniające nas do spożywania gotowych, wysoko przetworzonych produktów czy brak pomysłu na to JAK SPRAWIĆ by nasze dzieci CHCIAŁY jeść zdrowo. 
 
Poniżej prezentujemy kilka rad, które pomogą nam zmienić na plus nawyki żywieniowe naszych pociech i uniknąć błędów, które częstokroć popełniamy. 
 
 
Jak zmienić nawyki żywieniowe dzieci
 
rodzic-przykladUcz na swoim przykładzie
Wspólne posiłki to doskonała okazja do spotkania i rozmowy, tak ważnej dla całej rodziny. Pozwalają również uczyć dzieci jak jeść zdrowo przez własny przykład.  Z pewnością nie będziemy przekonujący mówiąc o zaletach owoców i warzyw, pogryzając w tym czasie chipsy, jeśli jednak wprowadzimy zasady zdrowego żywienia i do własnej diety, będziemy bardziej przekonujący dla dzieci, a cała rodzina będzie zdrowsza.
 



zaplanujZaplanuj regularne pory posiłków
Jedną z podstawowych zasad żywieniowych są regularne posiłki, co 2-3 godziny.  Dziecko powinno jeść o regularnych porach trzy główne posiłki: śniadanie, obiad i kolację, pomiędzy nimi drugie śniadanie i podwieczorek -  które zapobiegną uczuciu głodu.  Nawyk ten zapewni naszym pociechom prawidłowy rozwój i stabilną masę ciała zarówno dziś jak i w przyszłości.  Na naszą korzyść zadziała też przyzwyczajenie – organizm będzie się ‘domagać’ jedzenia o określonych porach i to, że dzieci uwielbiają naśladować. 
 
sniadanieDobre śniadanie - podstawa 
Jak pokazują badania, dzieci, które jedzą śniadanie są mniej narażone na nadwagę czy otyłość, niż te, które pomijają pierwszy posiłek dnia. Dlatego tak ważne jest by dziecko zjadło rano posiłek. Ważne jest także by śniadanie było skomponowane w taki sposób, by dostarczyło mu niezbędnych właściwości odżywczych i porcji energii do nauki i zabawy. To doskonały czas na wprowadzenie zdrowych i smacznych produktów, takich jak płatki owsiane, świeże owoce, pełne ziarna zbóż, mleko o obniżonej zawartości cukru zamiast słodkich bułeczek, ciastek czy tostów, miód do słodzenia mleka... 
 
planyZaangażuj dzieci
Zaangażuj dzieci w zakupy i przygotowanie posiłków. Wybierzcie się razem do sklepu. Niech dzieci zobaczą różnorodne warzywa i owoce, pomogą wybrać najładniejsze i przygotować zdrowy posiłek.  Wspólne zakupy to także okazja by opowiedzieć dzieciom o wartościach odżywczych różnych pokarmów, o zasadach komponowania zrównoważonej diety oraz nauczyć czytać etykiety produktów starsze z naszych pociech. A może czasem warto spróbować czegoś, całkiem nowego? A może przygotować coś znanego w całkiem inny sposób? Niech poznawanie nowych smaków będzie zabawą. Niech zabawą będzie także wspólne gotowanie – przecież wiele rzeczy w kuchni bezpiecznie mogą wykonać dzieci. Precz ze stereotypem, że dziecko i kuchnia to wypadek. A samodzielnie wybrane, wspólnie kupione  produkty i razem przygotowane potrawy będą na pewno smakować lepiej. 
 
 
kanapkaZabawa z jedzeniem
Bawcie się wspólnie przygotowując zdrowe posiłki i sprawiajcie by były niezwykłe: zróbcie kolaż z warzyw, czy owocowy szaszłyk, podawajcie koktajle owocowe z parasolką, na porcji płatków śniadaniowych czy owsianki zróbcie owocową buźkę (oczy – plasterki banana, nosek z rodzynki czy maliny i uśmiechnięta buzia z ćwiartki jabłka – mniam), przypomnijcie sobie warzywne łódeczki z dziecięcych lat, koreczki… Przygotowywanie i jedzenie tych cudeniek może być niezłą zabawą. 
 

kolorowo„Namaluj” i zjedz tęczę 
Podstawowym terminem zdrowego żywienia jest różnorodność. Zapewnimy ją podając naszym dzieciom tęczę. Niech w diecie dzieci będzie dużo warzyw i owoców, niech talerze wyglądają apetycznie, niech zakrólują na nich kolory: czerwony – pomidory, buraki, pomarańczowy – marchew, dynia czy pomarańcz, zielony – sałata, szpinak, brokuły… Urządźcie konkurs na najciekawsze kolorystycznie zestawienie, a potem zjedzcie je ze smakiem. Któż może się oprzeć takim pięknym kolorom!
 
 
7Przemycaj zdrowe produkty gdzie tylko się da
Dodaj warzywa i owoce do wypieków, niech Twoje naleśniki będą z jagodami  lub malinami, do chleba dodaj cukinię, otręby i ziarna, piecz ciasto z otrębami, zrób marchewkowe muffiny czy tartę z dyni. Wprowadzaj dodatkowe warzywa do zup i dań mięsnych, wrzuć kostki sojowe do gulaszu czy zupy (i przekonaj się, że będą smakować dokładnie jak mięso czy jarzyny),  wsyp do płatków śniadaniowych garstkę orzechów czy rodzynki, wkrój do jogurtu owoce. Wystarczy pomyśleć, gdzie by tu jeszcze przemycić coś zdrowego. 
 
kolorowZdrowe przekąski
Pamiętaj by zawsze mieć w domu świeże owoce i warzywa, umyj je, pokrój i podaj jako przekąski.  Jabłka, gruszki, banany, winogrona, figi, marchewka, kalafior są doskonałe do jedzenia w biegu, czy pogryzania kiedy jesteśmy zajęci czymś innym.  Spróbuj gotowych zdrowych przekąsek – suszonych jabłek, bananów, zamiast chipsów do miseczki wsyp pełnoziarniste płatki z owocami, miodowo-orzechowe, czekoladowe lub cynamonowe kuleczki. Pamiętaj by przekąski, których dostarczasz dziecku dostarczały mu wartości odżywczych.
 
sloSłodycze?
Każdy rodzic wie, że całkiem bez słodyczy się nie da! Są dzieci, które lubią je trochę mniej, są takie, które oddadzą za nie wszystko i mogłyby nie jeść nic innego, żadne jednak nie wyobraża sobie życia bez nich. Z drugiej strony nadmierne spożycie słodyczy może prowadzić do otyłości i związanych z nią problemów zdrowotnych oraz próchnicy. Wybierzcie jeden słodki dzień, który będzie obowiązywał całą rodzinę, nie tylko dzieci. Niech słodycze przestaną być nagrodą czy sposobem pocieszenia. Niech nagrodą będzie wspólnie spędzony czas, rodzinna wyprawa rowerowa, spacer po parku, zabawa piłką.  A gdy chcemy pocieszyć – lepiej przytulić, porozmawiać, wyjaśnić rzeczywistość, a potem wspólnie zagrać w grę planszową, czy obejrzeć ulubioną bajkę i zapomnieć o całej sprawie. Takie nawyki będą znacznie zdrowsze dla całej rodziny, a słodycze zjedzone w słodki dzień i na specjalne okazje jak urodziny czy święta będą smakować znacznie bardziej. 
 
Pomalutku! 
Jak dokonywać tych zmian? Powoli. Pamiętajmy, że przy całej naszej dobrej woli i ewidentnych korzyściach dla dziecka, nie możemy w ciągu jednego dnia z naszego łasucha zrobić radośnie pogryzającego marchewkę fana zdrowego żywienia. Dzieci z oporem podchodzą do zmian, odrzucenie czegoś nowego daje im poczucie „kontrolowania rzeczywistości” i tak niezbędne dla nich poczucie bezpieczeństwa. Nie naciskajmy więc, wprowadzajmy zmiany powoli -  jeden nowy produkt w określonym czasie, dodajmy coś nowego do ulubionej potrawy, zaproponujmy nową potrawę, gdy dziecko jest wypoczęte i w dobrym nastroju czy sprawmy by poznawanie nowych smaków stało się zabawą (które dziecko odmówi udziału w „ślepym teście”). Dajmy po prostu dziecku możliwość oswojenia się z nowym produktem, zasada jest podobna do reklamy, której moc perswazyjna zależy od powtórzeń. Większość dzieci akceptuje nowy pokarm po 8-10 ‘prezentacjach’. 
 
 
Pamiętajmy - każda zmiana, nawet najmniejsza, to ciut zdrowsze dziecko i kolejny krok na drodze do zrównoważonej diety. Powodzenia!