Aplikacja
Kukurydza Wlasciwosci

Kukurydza – właściwości skryte w żółtych kawałeczkach. Dlaczego warto po nią sięgać?

Opublikowano 14.07.2023

Kukurydza to obok ryżu i pszenicy najpopularniejsze zboże na świecie. Jej charakterystyczne żółte ziarna są bogactwem witamin i minerałów. W naszym artykule opowiemy, jak wartościowa dla zdrowia jest kukurydza. Właściwości tej rośliny sprawiają, że warto ją dodać do codziennej diety. Podpowiemy Ci, jak ją jeść, aby czerpać z niej najwięcej korzyści.

Kukurydza – właściwości odżywcze i zdrowotne

Kukurydza pochodzi z Meksyku i to właśnie z tamtejszą kuchnią jest głównie kojarzona. Jest szybka w przygotowaniu i może dostarczać organizmowi wielu składników odżywczych. Dlaczego warto ją jeść na co dzień?

  1. Może wspierać trawieniewszystko dzięki wysokiej zawartości błonnika w kukurydzy, który korzystnie wpływa na układ trawienny (wsparcie metabolizmu, możliwość zapobiegania zaparciom).
  2. Może obniżać poziom cholesterolu.
  3. Dostarcza wielu witamin.
  4. Może zmniejszać ryzyko chorób oczu – to za sprawą zawartości antyoksydantów (m.in. luteiny), chroniących komórki przed uszkodzeniem.
  5. Nie zawiera glutenuzarówno świeża kukurydza, jak i jej przetworzone wersje. To istotne dla osób cierpiących na celiakię bądź inne schorzenia charakteryzujące się wysoką wrażliwością na produkty z tym składnikiem.

Kukurydza konserwowa – cenne składniki i korzyści dla organizmu

Wiele osób uważa, że przetworzone warzywa i owoce są uboższe w składniki odżywcze niż ich świeże odpowiedniki. Czy tak jest w przypadku kukurydzy? Okazuje się, że nie. Kukurydza konserwowa, czyli taka przetworzona i pakowana w słoiki lub puszki, również może dostarczać cennych wartości.

Kukurydza Jak Jesc

Kukurydza konserwowa – właściwości odżywcze

Podczas wyboru kukurydzy konserwowej warto zwrócić uwagę na produkty o krótkim składzie.

W sklepach Auchan szukaj produktów marek własnych: Pewni Dobrego, Kciuk czy Auchan, aby mieć pewność, że kupujesz produkty wysokiej jakości. Możesz wybrać np. kukurydzę konserwową marki Auchan.

Przetworzona i odpowiednio przechowywana kukurydza, może utrzymywać wartości odżywcze przez dłuższy czas niż świeża. W takiej formie wyróżnia się wygodą spożycia i dostępnością przez cały rok – możesz po nią sięgać nawet poza sezonem!

Dodatkowo jest ona mniej kaloryczna – 100 g świeżej kukurydzy jest czterokrotnie bardziej kaloryczne od jej przetworzonej wersji. Czyni to kukurydzę konserwową polecanym produktem w ramach diet odchudzających.

Dlatego jeśli lubisz tę żółtą roślinę, zimą dobrą alternatywą będzie właśnie kukurydza konserwowa. Właściwości odżywcze ma zbliżone do tej świeżej.

Kukurydza Jak Jesc

Kukurydza – bogactwo witamin i minerałów

Jak już wspomnieliśmy, kukurydza dostarcza organizmowi wielu wartości odżywczych, ale co za to odpowiada? Sprawdź, jakie witaminy i minerały zawiera to żółte warzywo i jak korzystnie wpływają na Twój organizm!

Kukurydza – witaminy i minerały: 

  • witamina C – może wpływać na pracę układu odpornościowego oraz przyspieszać gojenie ran,
  • witaminy z grupy B – korzystnie wpływają na włosy, skórę i paznokcie oraz mogą zapobiegać niedokrwistości,
  • witamina A – działanie przeciwutleniające,
  • witamina D – może wzmacniać układ kostny i regulować ciśnienie tętnicze; jest szczególnie ważna dla osób z naszej strefy klimatycznej,
  • witamina E – może poprawiać pracę serca oraz opóźniać procesy starzenia,
  • witamina K – jest niezbędna dla prawidłowego krzepnięcia krwi, 
  • kwas foliowy – zapewnia prawidłowy wzrost i rozwój komórek, dlatego powinien być suplementowany przez kobiety w ciąży,
  • miedź – może wspierać produkcję czerwonych krwinek,
  • mangan – może korzystnie wpływać na funkcjonowanie układu nerwowego,
  • magnez – potrzebny do utrzymania zdrowia kości i zębów, zapobiega skurczom mięśni,
  • wapń,
  • żelazo.

Ważne! Wartości odżywcze oraz witaminy i minerały w kukurydzy mogą być zależne od jej odmiany i sposobu przygotowania. Mimo to kukurydza wciąż jest istotna w zdrowej, zrównoważonej diecie. Pamiętaj jedynie, aby wybierać warzywa ze sprawdzonych źródeł.

Jak jeść kukurydzę, aby czerpać maksymalne korzyści?

Już wiesz, jakie właściwości ma kukurydza. Jak jeść to warzywo, aby zyskać najwięcej substancji odżywczych? Przede wszystkim unikaj nadmiernej obróbki termicznej. Kukurydza gotowana na parze lub w niewielkiej ilości wody przez krótki czas na pewno zachowa więcej właściwości odżywczych.

Kukurydza Konserwowa Wlasciwosci Odzywcze

Oprócz tego kukurydzę możesz przygotować na grillu, upiec w piekarniku, dodać do sałatki lub uprażyć i uzyskać popcorn. Przygotowując tę żółtą roślinę, unikaj nadmiaru soli i tłuszczów – mogą one zmniejszyć wartości odżywcze dania.

Kukurydza może zastąpić produkty zawierające gluten, dlatego warto ją włączyć do diety osób cierpiących na celiakię. Przykładem takiego dania, czyli kukurydzianego odpowiednika glutenowych posiłków, jest amerykański fast food – corn dog (parówka w cieście kukurydzianym) lub tortille z kukurydzianym plackiem. Taka zmiana jest korzystna ze względu na ich wysoką zawartość błonnika – ok. 2 razy więcej niż w pszennych odpowiednikach przy takiej samej liczbie kalorii.

Kukurydza – jak jeść to warzywo? Sprawdź nasze propozycje przygotowania:

    1. Krem z kukurydzy. Zupa czy kremy z kukurydzy idealnie sprawdzą się na chłodne dni. Wystarczy, że ugotowaną kolbę obierzesz z ziaren, dodasz do nich mleczko kokosowe oraz ulubione przyprawy (np. sól, pieprz, słodką i ostrą paprykę czy kurkumę). Gotuj mieszankę przez kilka minut, a następnie miksuj do uzyskania gładkiej konsystencji.

    2. Tortille z kukurydzą. Tortille z kukurydzą są szczególnie popularne w kuchni meksykańskiej, chociaż nie tylko. Placki zbożowe możesz wypełnić dowolnym farszem: z mięsem, fasolą, serem, ulubionym sosem. Kukurydza świetnie uzupełni to danie.

    3. Sałatka z kukurydzą. Ugotuj kukurydzę w osolonej wodzie i obierz ją z ziaren. Następnie wymieszaj z pomidorkami koktajlowymi, posiekaną czerwoną cebulą i listkami świeżej bazylii. Sałatkę dopraw do smaku solą, pieprzem i oliwą z oliwek. To szybkie kolorowe danie będzie dobrym dodatkiem np. na grilla czy do obiadu.

    4. Popcorn. Do jego przygotowania wystarczą: kukurydza i odrobina soli oraz oleju. Rozgrzej olej na patelni, wrzuć odpowiednią ilość ziaren, zakryj naczynie pokrywką i czekaj, aż popcorn będzie gotowy. Uprażony popcorn przesyp do miski i przypraw solą. Pamiętaj, aby nie użyć jej za dużo.

      Jeśli zdecydujesz się na gotowy popcorn, szukaj takiego bez dodatku soli. Chociaż sklepowe produkty zachęcają różnymi smakami: karmelu, masła czy sera, warto postawić na sprawdzone marki. W Auchan będą to marki własne, np. Kciuk oraz Auchan.

    5. Gotowana kukurydza. Kolbę kukurydzy wystarczy wrzucić do posolonej wody i gotować przez 15 minut. Tak przygotowane warzywo może posłużyć jako samodzielna zdrowa przekąska, dodatek do dania głównego albo sałatek. W Auchan znajdziesz gotowane kolby kukurydzy oraz surowe, które możesz samodzielnie przyrządzić.

    6. Grillowana kukurydza z serem. Kukurydzę dopraw solą, pieprzem i masłem, a następnie grilluj przez kilkanaście minut. Pod koniec procesu posyp ją odrobiną startego żółtego sera i poczekaj, aż się rozpuści.

Szukasz więcej pomysłów na wegetariańskiego grilla? Sprawdź nasze pomysły: Dania wegetariańskie na grilla – 8 pomysłów na bezmięsne potrawy

Kukurydza Witaminy

Jak widzisz, kukurydza jest wszechstronnym warzywem, które możesz użyć na wiele różnych sposobów w kuchni. Idealnie sprawdzi się jako szybka przekąska, dodatek do obiadu czy składnik dań kuchni meksykańskiej. Kukurydza jest świetnym źródłem witamin i minerałów, dlatego rozważ jej włączenie do swojej diety.

Przygotowując tę żółtą roślinę, pamiętaj, że im bardziej ją przetworzysz, tym więcej wartości odżywczych może stracić. Dla przykładu – popcorn nie będzie tak samo bogaty w witaminy i minerały jak, chociażby krem z kukurydzy.

Dzięki jej wszechstronnemu zastosowaniu możesz eksperymentować z różnymi przepisami i tworzyć rozmaite dania. Spożywanie kukurydzy w różnych formach, od świeżej, przez konserwową, po grillowaną, pomoże Ci uniknąć nudy w kuchni.

Kukurydza

Kukurydza – zdrowa przekąska i wszechstronny składnik kulinarnej kreatywności

Wiesz już, jak wartościowa jest kukurydza. Właściwości, które można uznać za najważniejsze, to wysoka zawartość błonnika i wielu witamin oraz jej różnorodność zastosowania.

Poza tym kukurydza jest nie tylko zdrowym składnikiem diety, ale również popularną przekąską i dodatkiem do wielu dań! Włączając ją do swojej diety, warto poeksperymentować z różnymi przepisami i znaleźć swój ulubiony sposób przyrządzania kukurydzy, aby czerpać maksymalnie dużo z jej spożywania. Podczas przygotowywania posiłków unikaj nadmiernej obróbki termicznej oraz zbędnych ilości soli i tłuszczów, które mogą obniżyć wartość odżywczą dania.

Szukając kukurydzy w sklepie, sięgaj po produkty najwyższej jakości. Koniecznie zapoznaj się z asortymentem sklepu Auchan. W sklepach online oraz stacjonarnie kupisz potrzebne produkty, aby przygotować dania z kukurydzą w roli głównej. Na zakupach zwróć uwagę na produkty z oznaczeniem marek własnych Auchan: Kciuk, Pewni Dobrego czy Auchan Collection. Będziesz mieć pewność, że kupisz produkt wysokiej jakości.

Przeczytaj także: Ciecierzyca – 3 pomysły na potrawy z ciecierzycy