Aplikacja
jak ubrac sie na rozmowe o prace

Jak ubrać się na rozmowę o pracę, by zrobić dobre wrażenie. Przedstawiamy 6 propozycji

Opublikowano 07.05.2023 - 9 minut czytania

Choć wydawać się to może nieoczywiste, ubiór na rozmowę o pracę ma kluczowe znaczenie! Podczas pierwszego spotkania z pracodawcą spędzasz niewiele czasu. Warto więc wykorzystać wszystkie środki, aby przekonać go o swoim profesjonalizmie i zaangażowaniu. Zobacz, jak się ubrać na rozmowę o pracę, aby ją dostać!

Ubiór na rozmowę o pracę – jak wpływa na Twój wizerunek?

Strój na rozmowie o pracę ma duże znaczenie dla tworzenia wizerunku pracownika. Odpowiednio dobrana stylizacja może wpływać na postrzeganie Twojego profesjonalizmu, zaangażowania, umiejętności adaptacji i ogólnego dopasowania do firmy. Twój image może mieć znaczący wpływ na pierwsze wrażenie, jakie robisz na pracodawcy.

Wybierając odpowiedni, formalny, biznesowy strój, pokazujesz, że poważnie podchodzisz do swojej kariery. Dbałość o wygląd i prezencję świadczy o Twoim profesjonalizmie i szacunku wobec przyszłego pracodawcy.

Co za tym idzie, wybierając odpowiednią biznesową stylizację, pokazujesz, że rozumiesz poziom formalności związany z danym stanowiskiem lub branżą. To świadczy o Twojej zdolności do dostosowywania się do wymogów pracy i sytuacji.

Już na etapie rozmowy o pracę Twój ubiór może być ważnym czynnikiem w dopasowaniu do kultury organizacyjnej firmy. Jeśli ubierzesz się zgodnie z oczekiwaniami danej branży i firmy, pokażesz, że rozumiesz ich wartości i jesteś gotowy dostosować się do ich środowiska.

Twój ubiór na rozmowie o pracę pokazuje także, że masz świadomość marki osobistej. Twój strój może być sposobem wyrażenia swojej osobowości i indywidualności w profesjonalnym kontekście. Świadome i starannie dobrane elementy stroju mogą podkreślać Twoje cechy charakteru, umiejętności lub zainteresowania.

Schludne, czyste, dobrze skrojone i wyprasowane ubrania, prezentują się świetnie i z pewnością przyciągną wzrok rozmówców. Dzięki takim niuansom zostaniesz zapamiętany jako osoba przywiązująca uwagę do szczegółów. Skrupulatność w dbaniu o detale może być postrzegana jako cecha, która przekłada się na staranność w wykonywaniu pracy.

Warto pamiętać, że strój to tylko jeden element tworzenia wizerunku jako pracownika. Inne czynniki, takie jak zachowanie, komunikacja i umiejętności, również mają duże znaczenie. Jednak odpowiedni strój może być ważnym narzędziem w budowaniu pozytywnego wizerunku zawodowego na rozmowie o pracę.

Rozmowa o pracę – jak się ubrać? Podstawowe zasady

Aby dobrze wypaść na rozmowie o pracę, warto się do niej przygotować. I to nie tylko pod kątem merytorycznym. Zwróć uwagę na ubrania, jakie wybierasz na tę okoliczność. Jak ubrać się na rozmowę o pracę? Kieruj się tymi podstawowymi zasadami.

1. Dopasuj strój do branży

Zwróć uwagę na typ branży i kulturę firmy. Często istnieją pewne oczekiwania dotyczące ubioru w różnych dziedzinach. Na przykład w branży korporacyjnej zwykle oczekuje się eleganckiego, formalnego stroju – najczęściej garnituru lub garsonki. W branży kreatywnej możesz bardziej eksperymentować z ubiorem – Twoja niekonwencjonalna stylizacja, wykorzystanie koloru oraz ciekawych form może więc pomóc Ci w wyrażeniu swojego artystycznego podejścia do zawodu.

Sprawdź również: Jak się ubrać na obronę pracy magisterskiej, licencjackiej i inżynierskiej? Praktyczny poradnik stylu

2. Strój formalny

Zawsze jednak lepiej ubrać się na rozmowę o pracę bardziej formalnie, niż wymaga tego codzienny dress code w firmie.

3. Wybierz schludne, czyste ubrania

Bez względu na to, jaki styl ubierania preferujesz, pamiętaj, aby ubrania były czyste i starannie wyprasowane. To pokaże, że dbasz o swój wygląd i jesteś profesjonalny.

4. Postaw na strój konserwatywny i skromny

Unikaj zbyt obcisłych lub zbyt luźnych krojów. Powinny być one dobrze dopasowane do Twojej sylwetki. Unikaj również zbyt odkrywających ubrań, które mogą być nieodpowiednie w kontekście profesjonalnej rozmowy o pracę. Zapomnij o głębokich dekoltach i odsłoniętych ramionach – postaw na stylizację konserwatywną. Spódnica lub sukienka powinny zasłaniać kolana. Mężczyźni bezwzględnie powinni pokazać się w spodniach sięgających za kostkę.

5. Kolorystyka ubrań

Na rozmowę o pracę wybierz ubrania w stonowanych, biznesowych kolorach. Najlepiej sprawdzi się granatowy lub czarny garnitur połączony z białą lub błękitną koszulą. To dobre rozwiązanie dla pań i panów. Jeżeli jednak chcesz pokazać, że znasz się na modzie, możesz też wybrać tony beżu lub brązu. Sprawdzą się także pastele – zwłaszcza latem. Unikaj krzykliwych i przyciągających wzrok barw takich jak żółty, czerwony, różowy czy żywozielony.

Przeczytaj też: Jak się ubrać do opery? Poznaj 10 zasad

6. Dopasuj strój do pory roku

Kolejną kwestią jest dopasowanie ubrania do pory roku. Jeżeli wybierasz się na rozmowę zimą, na garnitur czy elegancką garsonkę włóż stosowny płaszcz, a nie puchową kurtkę. W lecie zaś, przy 30-stopniowych upałach, postaw na przewiewne, lekkie materiały. Tu świetnie wypadnie beżowy garnitur o niskiej gramaturze materiału. Jednak lepiej nie ściągać marynarki. Panie nie powinny wkładać zwiewnych i kolorowych sukienek czy sandałów. Mimo gorąca warto zachować powagę.

7. Odpowiednie obuwie

Buty na rozmowę o pracę powinny być pełne: zasłaniać palec i piętę. Panie mogą wybrać klasyczne czółenka wykonane z zamszu lub skóry licowej, najlepiej w kolorze czarnym, granatowym lub beżowym. Obcas nie powinien być wyższy niż 9 cm. Nie przesadzaj także z wysokością obcasa – bardziej konserwatywnie i profesjonalnie wyglądał będzie słupek niż szpilka. Oczywiście nie musisz zakładać butów na obcasie – modne baleriny czy loafersy także zdadzą egzamin. W zimie można założyć eleganckie kozaki lub botki.

Panowie na rozmowę o pracę powinni włożyć derby lub klasyczne oksfordy. Mogą być one w kolorze czarnym lub brązowym. Mężczyźni powinni natomiast unikać butów sportowych oraz mokasynów.

8. Starannie dobrane dodatki

Na rozmowie o pracę liczy się każdy detal. Wybierz minimalną ilość stonowanych akcesoriów, takich jak zegarek, bardzo delikatna biżuteria czy pasek do spodni. Panowie na rozmowę o pracę mogą przyjść w krawacie.

9. Zadbaj o higienę osobistą

Oprócz stroju nie zapominaj o odpowiedniej higienie osobistej. Przed rozmową o pracę dobrze jest wziąć prysznic, ogolić się (jeśli jest to wymagane) i zadbać o świeży oddech. Upewnij się, że Twoje włosy są czyste i schludne. Panie powinny postawić na make-up no make-up – bez krzykliwych szminek, doklejanych rzęs czy kolorowego cienia do oczu.

10. Wybierz komfort

Wybierz strój, w którym czujesz się pewnie i wygodnie. Ubranie na rozmowę o pracę nie powinno Cię krępować. Nie wkładaj więc np. za ciasnych spodni czy sukienki. Jeśli czujesz się nieswojo w zbyt sztywnym czy niewygodnym ubraniu, może to wpłynąć na Twoje zachowanie podczas rozmowy o pracę. Twój strój powinien podkreślać Twoją osobowość i styl, ale jednocześnie być odpowiedni do kontekstu zawodowego.

Jak się ubrać na rozmowę o pracę? 3 stylizacje dla kobiet

Aby ułatwić Ci zadanie, przygotowaliśmy kilka stylizacji na rozmowę o pracę dla pań. Zobacz, jak ubrać się na rozmowę o pracę.

1. Stylizacja klasyczna i elegancka

  • Czarna, dobrze skrojona marynarka.
  • Biała, dopasowana koszula.
  • Czarne spodnie o prostym kroju.
  • Czarne czółenka na nie za wysokim obcasie.
  • Minimalistyczna biżuteria – złote kolczyki na sztyfcie oraz subtelny złoty łańcuszek na szyi. Możesz dodać do kompletu zegarek biżuteryjny. 

2. Biznesowy strój formalny

  • Granatowa, jednorzędowa marynarka dopasowana w talii.
  • Biała lub pastelowa koszula.
  • Spódnica ołówkowa w kolorze granatowym. Jeżeli nie pasuje kolorystycznie do marynarki postaw na czerń.
  • Czarne lub nude czółenka na obcasie.
  • Delikatne dodatki, takie jak klasyczna torebka i subtelna biżuteria.

3. Smart casual

  • Dopasowany żakiet w jasnym kolorze.
  • Biała, prosta bluzka, zakrywająca dekolt, ramiona i cały brzuch, najlepiej wpuszczona w spodnie
  • Spodnie o kroju cygaretek lub modne, rozszerzane spodnie palazzo z zakładkami i zaprasowanym kantem. 
  • Loafery na grubszej podeszwie w kolorze beżowym.
  • Dodatki w postaci delikatnej biżuterii i stylowej torebki na ramię.

Zobacz również: Jak ubrać się do sądu? 7 obowiązujących zasad

Jak ubrać się na rozmowę o pracę? 3 stylizacje dla mężczyzn

Przygotowaliśmy także propozycje dla panów, którzy wybierają się na swoje ważne interview. Oto 3 outfity męskie:

1. Klasyczny i elegancki

  • Granatowy, dobrze skrojony garnitur z jednorzędową marynarką.
  • Biała, dobrze dopasowana koszula.
  • Stonowany krawat w odcieniu granatowym lub niebieskim – jednokolorowy lub w mikrowzór.
  • Czarne buty z wypastowanej skóry licowej w typie derby.
  • Elegancki zegarek na skórzanym pasku pasującym do butów oraz pasek do spodni ze skóry licowej ze sprzączką automatyczną.

2. Biznesowy formalny

  • Stalowa, jednorzędowa marynarka z podwójnym rozcięciem na plecach.
  • Biała koszula z kołnierzykiem półwłoskim, idealnie wyprasowana.
  • Czarne, wełniane, garniturowe spodnie o kroju slim, z zaprasowanym kantem. 
  • Klasyczne brązowe derby ze skóry licowej i dobrany do nich kolorystycznie pasek do spodni.
  • Stonowany krawat z motywem szarości.
  • Skromny zegarek na skórzanym pasku.

3. Smart casual

  • Lekka, beżowa marynarka jednorzędowa z podwójnym pęknięciem na plecach, z patkami na kieszeniach.
  • Brązowe spodnie z zaprasowanym kantem lub chino. 
  • Błękitna koszula z kołnierzykiem kent. 
  • Ciemny krawat z motywem brązu. 
  • Brązowe buty derby oraz pasek ze skóry licowej w tym samym kolorze.
  • Dodatki to srebrna spinka do krawatu oraz zegarek na skórzanym pasku. 

Tego nie rób! Jak nie ubierać się na rozmowę o pracę?

Przy komponowaniu stylizacji na rozmowę o pracę, warto mieć w pamięci także zbiór przykazań, jak się nie ubierać i czego lepiej nie robić podczas spotkania z potencjalnym pracodawcą. Oto nasz katalog zakazów:

1. Zbyt nieformalne ubrania

Unikaj zbyt luźnych, zniszczonych, wyblakłych lub zbyt sportowych ubrań. Nieformalne stroje mogą sugerować brak powagi, profesjonalizmu i nieodpowiednie podejście do rozmowy o pracę.

2. Zbyt ekstrawaganckie lub kontrowersyjne stylizacje

Nawet w branży kreatywnej warto znać umiar. Unikaj ubrań o wyrazistych wzorach, jaskrawych kolorach lub kontrowersyjnych nadrukach. Mogą one odwrócić uwagę od Twoich umiejętności i skupić się na nieodpowiednich aspektach.

3. Zbyt casualowy strój

Pamiętaj: na rozmowę o pracę lepiej przyjść ubranym zbyt oficjalnie niż zbyt casualowo. Choć niektóre firmy mogą mieć luźniejszą atmosferę, lepiej być nieco przebranym niż zbyt niedbałym na rozmowę o pracę.

4. Nieodpowiednie obuwie

Unikaj sandałów, tenisówek lub butów sportowych. Zamiast tego wybierz klasyczne, dobrze czyszczące się buty, które pasują do ogólnego wyglądu i stylu rozmowy o pracę.

5. Zbyt duża ilość biżuterii i dodatków

Biżuteria może odwrócić uwagę od rozmowy. Wybierz minimalistyczne i subtelne dodatki, które uzupełnią Twój strój, ale nie będą go dominować.

6. Nieodpowiednie materiały

Na rozmowę o pracę lepiej unikać dzianiny, jeansu, elastycznej bawełny. Postaw na formalne tkaniny, które da się prasować.

Rozmowa o pracę – jak się ubrać? Już wiesz!

Czeka Cię ważna rozmowa o pracę? Jak się ubrać na tę okoliczność. Zawsze formalnie i elegancko. Nawet jeżeli firma na co dzień nie przestrzega ścisłego dress code’u biznesowego. Pokaż swój profesjonalizm i powagę. Ciekawe opcje strojów na rozmowę o pracę znajdziesz w ofercie Auchan. Sprawdź naszą kolekcję Inextenso.